"Förbjud laddning av elbilar via eluttag - som att köra utan bilbälte"
- Johan Persson
- Aug 21, 2024
- 2 min read
Regeringen uppmanas förbjuda laddning av elbilar via eluttag
I en debattartikel publicerad den 31 januari 2024 uttrycker Axel Philipson, VD för laddboxföretaget Zaptec Sverige, en stark oro över det ökande antalet elbilar som laddas via vanliga eluttag, så kallade schukouttag. Philipson argumenterar för att denna typ av laddning är extremt brandfarlig och kan leda till omfattande skador på både liv och egendom. Han uppmanar därför regeringen att införa ett lagstadgat förbud mot denna praxis.
Enligt Philipson har antalet elbilar på svenska vägar nästan trefaldigats de senaste två åren, vilket är en positiv utveckling för klimatet. Samtidigt finns det en allvarlig brist på säkra laddpunkter, vilket gör att många elbilsägare väljer att ladda sina fordon via schukouttag, trots att detta avråds av såväl Elsäkerhetsverket som Brandskyddsföreningen och försäkringsbolag.

Axel Philipson, Country Manager, Zaptec. Foto: Pressbild.
I en Sifo-undersökning, beställd av Zaptec, uppgav 16 procent av de tillfrågade elbilsägarna att de laddar sina fordon via eluttag. Detta motsvarar nästan 90 000 laddbara personbilar i Sverige. Philipson varnar för att om inget görs kan denna siffra öka till 450 000 bilar år 2030, med en kraftig ökning av brandrisk som följd.
Philipson betonar att schukouttaget, som uppfanns på 1920-talet, inte är designat för att klara av den belastning som långvarig elbilsladdning innebär. Han påminner om en incident i Stockholm där tre radhus brann ned efter att en elbil som laddades i ett garage fattade eld. Han argumenterar vidare att hemens elsystem ofta redan är hårt belastade av andra apparater, och att elbilsladdning via schukouttag kan orsaka överhettning och bränder.
Brandskyddsföreningen jämför användningen av schukouttag för elbilsladdning med att köra med ett reservhjul – det ska endast ske i nödfall och under kort tid. Philipson avslutar med att framhålla fördelarna med att använda en laddbox, som inte bara är säkrare utan också ger möjlighet att ladda snabbare och när elpriset är som lägst. Han påpekar att ett sådant system även kan förhindra att försäkringsbolag nekar ersättning vid en eventuell brand.
För att förhindra framtida bränder och skydda samhället från onödiga kostnader, uppmanar Philipson regeringen att införa ett förbud mot laddning av elbilar via vanliga eluttag, ett förbud som redan existerar i Norge. Han liknar situationen vid att köra bil utan säkerhetsbälte – en onödig och farlig risk som inte hör hemma i ett utvecklat land som Sverige.
Comments